Płodność

Jak dbać o płodność?

Dwudziesty pierwszy wiek gna nas do przodu. Kształcimy się, pracujemy, nabieramy doświadczenia. Bardzo często nie decydujemy się na stałe związki i założenie rodziny, bo chcemy lepiej, więcej. Chcemy zwiedzać świat, robić karierę zawodową, zmieniać partnerów, aby osiągać nowe doznania…Zakładanie rodziny odkładamy na później. Posiadanie dzieci? Tak, ale jak już osiągniemy stabilizację finansową, zbudujemy dom i zwiedzimy świat. Czas ucieka i okazuje się, że nie możemy tego dziecka mieć…a tak bardzo teraz byśmy chcieli. Teraz jest właściwy czas, mamy pieniądze, stabilizację, dom i gotowy pokoik dla dzidziusia.

Wiek naszej płodności często jest przesuwany, często zaczynamy myśleć o ciąży dopiero  po trzydziestce. Niestety, nie mamy świadomości, że o swoją płodność trzeba zadbać wcześniej i dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiety.

Płodność mężczyzny

Otaczamy się elektroniką, która zresztą nie ma najlepszych notowań jeśli chodzi o płodność. Trzymanie laptopa na kolanach oraz noszenie telefonu komórkowego w kieszeni spodni może prowadzić do zaburzeń produkcji plemników. Równie niebezpieczne dla płodności mężczyzny jest podgrzewanie siedzeń w samochodzie lub noszenie zbyt obcisłych majtek, co może powodować silny ucisk i przegrzewanie jąder, a to często prowadzi do zaburzeń produkcji plemników. Stres towarzyszący nam w dzisiejszych czasach, wszelkiego rodzaju używki, jak papierosy, alkohol, narkotyki czy sterydy, mające teoretycznie eliminować stres lub pobudzać nas do pracy czy wysiłku, powodują obniżenie liczby, ruchliwości i żywotności plemników.

Płodność kobiety

U kobiet płodność drastycznie spada wraz z wiekiem. Statystyki są nieubłagane – jedynie 7% kobiet między 20, a 29 rokiem życia jest bezpłodnych. W przypadku trzydziestolatek problem ten dotyczy już 15%. W przedziale wiekowym między 40 a 44 rokiem życia wynosi on aż 29%! Same liczby wskazują, że odkładanie macierzyństwa na później nie zawsze może zakończyć się sukcesem.

Oprócz aspektów medycznych, niezależnych od kobiety, innymi znaczącymi czynnikami mogącymi obniżać płodność kobiety są przebyte choroby weneryczne, częste przy częstej zmianie partnera i niedostatecznym zabezpieczeniu. Fatalne skutki przynoszą leki antydepresyjne, które zażywamy, gdyż żyjemy w ciągłym stresie, i co oczywiste, sam nadmierny stres, osaczający nas w dwudziestym pierwszym wieku.

Dbanie o sprawność fizyczną jest bardzo ważna. Niestety, bardzo często nadmiernie forsujemy swoje organizmy, aby dorównać wzorcom lansowanym przez media. Zbyt gwałtowne chudnięcie lub tycie pozostawiają trwałe ślady w naszych organizmach, często również rozregulowują gospodarkę hormonalną. Oczywiście alkohol, nikotyna, narkotyki oraz złe odżywianie także mają niebagatelne znaczenie.

Jak zadbać o płodność niezależnie od płci?

Jak zatem zadbać o płodność, aby doczekać upragnionego dziecka? To proste, trzeba zmienić złe nawyki na te dobre, w dodatku u obojga partnerów!
Zacznijmy od diety. Płodność od wieków utożsamiana jest ze zdrowym żywieniem. Według naukowców należy spożywać przede wszystkim produkty zdrowe, ekologiczne aby zmniejszyć wchłanianie substancji chemicznych, znajdujących się w przetworzonych produktach i nawozach. Dieta powinna być zróżnicowana i opierać się na piramidzie żywieniowej. Konieczne są owoce i warzywa, przede wszystkim fasola i soczewica, ryby zawierające kwasy omega, gruboziarniste pieczywo, pełnotłuste mleko i jego przetwory, a także orzechy. Dzienna racja pożywienia powinna zawierać produkty zawierające odpowiednią ilość cynku, magnezu, żelaza, kwasu foliowego, witaminy C oraz niezbędnych kwasów tłuszczowych.

Warto zaznaczyć, że kobiety starające się o dziecko powinny utrzymać optymalny poziom tłuszczu w organizmie, który wynosi co najmniej 18% masy ciała! Jeśli poziom ten się obniży może wystąpić nierównowaga hormonalna prowadząca do zaniku jajeczkowania. A więc odchudzanie mądre, wysiłek fizyczny też nie nadmiernie forsujący nasze organizmy.

Mądrze zbilansowana dieta powinna dostarczyć nam niezbędnych mikro i makro elementów, sprzyjających płodności. Warto zrobić sobie badania i, jeśli nasza dieta nie dostarcza organizmom wszystkich pierwiastków, trzeba wspomagać się farmakologicznie.

Bardzo ważna jest u kobiet suplementacja kwasem foliowym. Jego niedobór może sprzyjać powstawaniem u płodu poważnych wad genetycznych. Kwas ten powinien być zgromadzony w organizmie kobiety już przed ciążą, aby wspomagać płód na samym jej początku. Aby zgromadzić odpowiednią ilość kwasu foliowego należy przyjmować go codziennie przynajmniej 6 tygodni przed planowaną ciążą. Udowodniono, że kwas foliowy działa również skutecznie na spermę. Mężczyźni, których dieta jest bogata w ten związek, produkują o 20% mniej uszkodzonych plemników niż inni panowie.

Papierosy i alkohol powinny zostać odstawione przez przyszłych rodziców już na etapie planowania dziecka. Zawarte w nich toksyny zaburzają produkcję jajeczek, zwiększają ryzyko nieprawidłowości w ich budowie i odpowiadają za ich szybsze starzenie. Podobnie dzieje się w przypadku mężczyzn – panowie stosujący używki produkują plemniki gorszej jakości!

Produkcja wysokiej jakości spermy wymaga temperatury niższej niż 36,6 stopni Celsjusza. Nie przegrzewajmy jąder! Gorące kąpiele, podgrzewane siedzenia, laptop na kolanach i obcisłe ubranie zostawmy sobie na czas, w którym już zostaniemy rodzicami.